Kundservice
Behöver du hjälp med att boka eller hantera en befintlig bokning? Hör av dig så hjälper vi dig.
Behöver du hjälp med att boka eller hantera en befintlig bokning? Hör av dig så hjälper vi dig.
26 maj 2020
Ladda ner pressmeddelandet (PDF)26 maj 2020
Pressmeddelande Lasingoo Sverige AB. 2020-05-26
Stor skillnad i servicekostnader på Sveriges mest sålda begagnade bilar
En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar på stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar. Mellan den dyraste och billigaste bilmodellen skiljer det sig flera tusenlappar – en viktig faktor som många bilköpare glömmer bort att ta hänsyn till när man ska köpa bil.
Den data som Lasingoo har tagit fram visar hur den genomsnittliga servicekostnaden ser ut för förra årets mest sålda begagnade bilmodeller med tillverkningsår 2016. Genomgången visar att det över tre års tid skiljer sig mer än 4 000 kronor i servicekostnader mellan den dyraste bilmodellen jämfört med den billigaste.
– De leasingbilar som kommer ut till försäljning nu är väldigt populära, men frågan är om man som bilköpare har koll på vad de kostar att serva. Trots att skillnaderna har minskat något sedan vi började titta närmare på skillnader mellan bilmodeller för drygt fyra år sedan, ser vi fortfarande att det skiljer sig flera tusenlappar mellan den dyraste och billigaste modellen. Tusenlappar som man kanske inte alltid tar med i beräkningarna, säger Gustaf Hesselman, VD på Lasingoo.
Kostnaderna är framtagna med antagandet att bilarna följt genomsnittet för årlig körning om 1500 mil och följt tillverkarens rekommenderade serviceintervaller sedan 2016 när bilarna först togs i bruk. Priserna som redovisas är genomsnittspriser för allbilsverkstäder i Stockholmsregionen.
– Prisskillnaderna har flera olika anledningar, bland annat hur lång tid mekanikern behöver lägga ner, vilka reservdelar som krävs och hur mycket olja som går åt vid ett oljebyte. Dessutom varierar kostnaden beroende på hur mycket bilen används. Kör man mycket behöver bilen servas oftare – kör man mindre, mer sällan. Den här datan är en riktlinje för bilägare för att de ska få lite bättre koll på sina kostnader, avslutar Gustaf Hesselman.
Bifogat finns datatabell och diagram.
Datakällor:
Lasingoo
bilpriser.se
För ytterligare information, kontakta:
Nonny Davidsson, marknadschef Lasingoo
Telefon: 072 981 99 81, E-post: info@lasingoo.se
Om Lasingoo: Lasingoo är ett branschinitiativ med fler än 2 000 anslutna bilverkstäder över hela Sverige. På lasingoo.se kan bilägare jämföra verkstäder, läsa kundomdömen och boka verkstadstjänster till fast pris direkt. Lasingoo ägs gemensamt av AD-bildelar, Autoexperten, Bosch Car Service, Hedin Bil, Mekonomen Group och OKQ8.
43774
Ladda ner pressmeddelandet (PDF)43774
Pressmeddelande Lasingoo Sverige AB. 2019-11-05
LISTA: Sveriges bästa bilverkstäder 2019
För fjärde året i rad delar verkstadsportalen Lasingoo med sig av data från systemet som visar vilka verkstäder i Sverige som fått högst betyg av kunderna efter utfört arbete de senaste tolv månaderna. Nu står det klart att förra årets vinnare Nordic Auto i Göteborg återigen utses till Sveriges bästa bilverkstad.
– Vi jobbar stenhårt med kundnöjdhet och prio ett är att kunden ska förstå varför något måste bytas, åtgärdas eller servas. Bilägare förtjänar att veta vad det är man betalar för. De senaste åren har vi också märkt att det ställs högre krav på snabbare service där kunderna vill kunna boka på nätet och snabbt få en tid. Att vi återigen blir utsedda till Sveriges bästa verkstad känns fantastiskt och är ett kvitto på att vi gör någonting rätt, säger Nima Forooghi, verkstadsägare på Nordic Auto.
Lasingoo är ett branschinitiativ med fler än 2 000 anslutna bilverkstäder över hela Sverige där bilägare på ett enkelt sätt kan boka olika verkstadstjänster till fast pris och få information om det arbete som ska utföras. Samtidigt kan bilägare också se vilka omdömen som verkstädernas tidigare kunder lämnat.
– Omdömen från andra bilägare är för det första ett bra sätt att förenkla verkstadsvalet för bilägare, och för det andra ett effektivt verktyg för att göra hela branschen mer transparent. Det gör att verkstäderna lägger mer tid och energi på varje kund eftersom det i slutändan skapar nya och återkommande kunder. Det blir en win-win för både verkstäder och bilägare, något som Nima och Markus på Nordic Auto verkligen tagit till vara på, säger Gustaf Hesselman, vd på Lasingoo.
Utmärkelsen Stjärnverkstad skapades av Lasingoo för att motivera verkstäder att prioritera arbetet med kundnöjdhet, och belöna de verkstäder som uppnår ett genomsnitt om minst 8,0 av 10 poäng, viktat på antal omdömen. I dagsläget finns cirka 30 Stjärnverkstäder på Lasingoo.
HELA TOPPLISTAN: Sveriges bästa bilverkstäder 2019
VERKSTAD | ORT | POÄNG | |
---|---|---|---|
1 | Nordic Auto AB, MECA | Göteborg | 9,35 |
2 | Speedy Bilservice | Jönköping | 9,12 |
3 | RF Bilservice, AD Bilverkstad | Norsborg | 9,02 |
4 | AllCars, MECA | Linköping | 9,00 |
5 | OKQ8 Bilverkstad | Kungsbacka | 8,92 |
6 | Mekonomen Bilverkstad Torpavallen | Göteborg | 8,88 |
7 | Borlänge Bilverkstad, AD Bilverkstad | Borlänge | 8,84 |
8 | Vasa Bilservice, Mekonomen | Stockholm | 8,81 |
9 | Hällstorps Bil AB, MECA | Jönköping | 8,80 |
10 | Martins AutoCenter, Autoexperten | Vårby | 8,79 |
För ytterligare information, kontakta:
Nonny Davidsson, Marknadschef Lasingoo
Telefon: 072 981 99 81, E-post: info@lasingoo.se
Om Lasingoo: Lasingoo är ett branschinitiativ med fler än 2 000 anslutna bilverkstäder över hela Sverige. På lasingoo.se kan bilägare jämföra verkstäder, läsa kundomdömen och boka fordonstjänster till fast pris direkt. Lasingoo ägs gemensamt av AD-bildelar, Autoexperten, Bosch Car Service, Hedin Bil, Mekonomen Group och OKQ8.
12 Mars 2019
Ladda ner pressmeddelandet (PDF)12 Mars 2019
Pressmeddelande Lasingoo Sverige AB. 2019-03-12
När vintern släpper taget om våra vägar brukar däckbyten vara ett säkert vårtecken. Fram till 31 mars ska du ha vinterdäck men senast den 15 april ska vinterdäcken bytas ut, såvida inte vinterväglag råder. Under dessa två veckor byts däck på miljontals bilar i landets alla verkstäder och mekanikerna kämpar för att hinna med. Samtidigt visar statistik från Lasingoo och Sveriges Fordonsverkstäders Förening att ekvationen inte går ihop.
Svenska fordon måste ha vinterdäck från 1 december till 31 mars om det är vinterväglag, men däremot är det tillåtet att byta till dubbdäck redan 15 oktober. På hösten har bilägare alltså betydligt längre tid på sig att byta däck jämfört med på våren när bilägare i regel bara har två veckor på sig.
— Aprilvädret är som bekant oberäkneligt och det är svårt att veta exakt när vintern släpper taget om våra vägar. Vår bokningsstatistik visar att nästan 80 procent av alla däckbyten förra våren gjordes under dessa två veckor. Det bästa för både bilägare och mekaniker vore om tiden man har på sig att skifta däck kunde förlängas med två veckor, men tills dess hoppas vi kunna underlätta situationen genom att dela med oss av den här informationen för att försöka sprida ut däckbytena, säger Gustaf Hesselman, vd på Lasingoo.
I Sverige finns det 4,9 miljoner bilar i trafik, varav ungefär 70% har dubbdäck som behöver bytas ut senast 15 april, såvida inte vinterväglag fortfarande råder. Det innebär att Sveriges cirka 18 000 mekaniker har två veckor på sig att skifta däck på 245 000 bilar per dag. Det blir i genomsnitt:
190 bilar att byta däck på för en mekaniker under hela perioden om 14 dagar
Mer än 13 bilar per mekaniker och dag
Varje mekaniker behöver lyfta ungefär 2,2 ton varje dag under perioden
På 14 dagar ska en mekaniker lyfta 30,5 ton
Trots att många bil- och däckverkstäder tar in extra personal för att hinna med när det är som mest jobb kan det lätt bli långa köer och väntetider för bilägarna. Även Bo Ericsson på Svenska Fordonsverkstäders Förening, SFVF, flaggar för att många verkstäder har svårt att hinna med när trycket är som störst och varnar för att oseriösa aktörer utnyttjar situationen.
— Under den mest intensiva perioden får verkstadspersonalen göra många tunga lyft för att hinna med alla bilar. Ett standardhjul väger ca 20 kg, vilket betyder att en mekaniker som skiftar hjul på en bil lyfter 160 kg per bil, vilket dels leder till ökade sjukskrivningstal men också till att oseriösa däckskiftare dyker upp på parkeringsplatser, marknader och shoppingcenter och erbjuder svartjobb — utan varken tillräcklig kunskap, försäkring eller garanti på arbetet. En längre säsong skulle ge seriösa aktörer större möjlighet att hjälpa fler kunder, säger Bo Ericsson, vd på SFVF.
Det är inte ovanligt att bilägare som anlitat svartjobbare för att byta till sommardäck har råkat illa ut när däcken monterats felaktigt. Många gånger sker däckbytet på en parkeringsplats och när olyckan är framme finns det ingen att reklamera till eftersom utföraren har packat ihop verksamheten och försvunnit därifrån.
— Trots att de oseriösa däckskiftarna ofta lockar med ett lägre pris kan det alltså bli betydligt dyrare och dessutom farligare i slutändan. Vanligtvis kostar det runt 300 kronor att byta däck på en professionell verkstad. Genom Lasingoo kan bilägare enkelt se fast pris på däckbyte hos någon av de anslutna verkstäderna och i lugn och ro boka tid när det passar samtidigt som man hjälper mekanikerna i verkstaden att planera sin tid, säger Gustaf Hesselman.
Se även bifogat diagram för den procentuella fördelningen av bokade däckbyten under den intensiva perioden i april 2018.
För ytterligare information, kontakta
Nonny Davidsson, marknadschef Lasingoo
Telefon: 072 981 99 81, E-post: info@lasingoo.se
Om Lasingoo:
Lasingoo är ett branschinitiativ med fler än 2 000 anslutna bilverkstäder över hela Sverige. På lasingoo.se kan bilägare jämföra verkstäder, läsa kundomdömen och boka verkstadstjänster till fast pris. Lasingoo ägs gemensamt av AD-bildelar, Autoexperten, Bosch Car Service, Hedin Bil, Mekonomen Group och OKQ8.
05 oktober 2018
Ladda ner pressmeddelandet (PDF)05 oktober 2018
Pressmeddelande Lasingoo Sverige AB. 2018-10-05
LISTA: Här är Sveriges bästa bilverkstäder 2018
För tredje året i rad delar Lasingoo nu med sig av data från systemet som visar vilka verkstäder i Sverige som fått högst betyg av kunderna efter utfört arbete. Poängen sätts efter det genomsnittliga betyget i kombination med antal omdömen som verkstaden fått de senaste 12 månaderna. Efter hård konkurrens står det klart att MECA-verkstaden Nordic Auto i Göteborg är Sveriges bästa bilverkstad.
— Sedan starten har vårt mål varit att kunden skall känna sig trygg när de lämnar in en bil till oss, att få kunden att förstå varför något behöver bytas, åtgärdas eller servas är vår högsta prioritet. Kundernas omdömen är mycket viktiga för vår utveckling för att vi ska få veta vad vi behöver bli bättre på och då känns det fantastiskt bra att tiden vi lägger ner gör våra kunder nöjda, säger Nima Forooghi, verkstadsägare på Nordic Auto i Göteborg.
Många bilägare upplever att det är svårt att göra ett medvetet val av bilverkstad. Har man ingen tidigare relation till en verkstad finns det i regel väldigt lite att gå på. Det har Lasingoo tagit fasta på och utvecklat en tjänst där bilägare på ett enkelt sätt kan få information om det arbete som ska utföras, till vilket pris och tidigare kunders erfarenheter från fler än 2 000 anslutna verkstäder.
— Kundomdömen är ett viktigt steg mot en mer transparent servicebransch. Dagens digitala kunder informerar sig om leverantörer och tjänster online och vill snabbt ha tillgång till rätt information. Med hjälp av omdömen får bilägaren tydlig information som ger god inblick i verkstadens kundnöjdhet. Det förenklar verkstadsvalet avsevärt, säger Gustaf Hesselman, vd på Lasingoo.
För att motivera verkstäder att prioritera arbetet med kundnöjdhet skapades begreppet Stjärnverkstad, en utmärkelse för verkstäder med minst 10 omdömen där betyget når upp till ett genomsnitt om minst 4,0 av 5 stjärnor. I dagsläget finns cirka 50 Stjärnverkstäder på Lasingoo.
HELA TOPPLISTAN
Källa: lasingoo.se. Högsta möjliga poäng är 5. Poängen sätts efter det genomsnittliga betyget i kombination med antal omdömen som verkstaden fått de senaste 12 månaderna.
VERKSTAD | ORT | POÄNG | |
---|---|---|---|
1 | Nordic Auto AB, MECA | Göteborg | 4,80 |
2 | Solna Bilteknik AB | Sundbyberg | 4,52 |
3 | Martins AutoCenter AB, Autoexperten | Vårby | 4,49 |
4 | Autozon | Malmö | 4,46 |
5 | RF Bilservice, AD Bilverkstad | Norsborg | 4,41 |
6 | Kuröds Rostskyddscenter AB, AD Bilverkstad | Uddevalla | 4,40 |
7 | R T Bilservice AB | Västerås | 4,39 |
8 | OKQ8 Bilverkstad Kungsbacka Varla | Kungsbacka | 4,37 |
9 | Autoluna Servicecenter AB | Göteborg | 4,35 |
10 | Hällstorps Bil AB, MECA | Jönköping | 4,27 |
För ytterligare information, kontakta:
Nonny Davidsson, Marknadschef Lasingoo
Telefon: 072 981 99 81, E-post: info@lasingoo.se
Om Lasingoo: Lasingoo är ett branschinitiativ med fler än 2 000 anslutna bilverkstäder över hela Sverige. På lasingoo.se kan bilägare jämföra verkstäder, läsa kundomdömen och boka verkstadstjänster till fast pris direkt. Lasingoo ägs gemensamt av AD-bildelar, Autoexperten, Bosch Car Service, Hedin Bil, Mekonomen Group och OKQ8.
25 oktober 2017
Ladda ner pressmeddelandet (PDF)25 oktober 2017
Pressmeddelande Lasingoo Sverige AB. 2017-10-25
LISTA: Sveriges bästa bilverkstäder 2017
Lasingoo är ett branschinitiativ med fler än 2 000 anslutna bilverkstäder över hela Sverige där bilägare kan boka olika fordonstjänster till fast pris. För andra året i rad delar Lasingoo nu med sig av data från systemet som visar vilka verkstäder i Sverige som fått högst betyg av kunderna efter utfört arbete. Efter hård konkurrens hamnar återigen Speedy Bilservice i Vällingby högst upp på listan.
— Det känns fantastiskt, vi är så stolta och glada att allt hårt arbete vi lägger ner ger utdelning. På Speedy Bilservice mäter vi systematiskt vår kundnöjdhet varje månad. Det är viktigt att kunden får ett bra första intryck och blir sedd, men även att det är ordning och reda på verkstaden. Viktigast är dock ärlighet, det lönar sig alltid, säger Raid Gergees på Speedy Bilservice i Vällingby.
Nonny Davidsson på Lasingoo menar att det kan vara mycket värdefullt att ta del av tidigare kunders erfarenheter inför valet av bilverkstad vid till exempel reparation eller service.
— När verkstadskunder oberoende av varandra rekommenderar en verkstad på grund av medarbetarnas skicklighet och positiva kundbemötande slår det väldigt högt i nästa kunds val av bilverkstad. Med dessa omdömen förenklar vi för bilägaren och driver nya kunder till de verkstäder som utmärker sig. I arbetet med kundnöjdhet fortsätter Speedy Bilservice i Vällingby att imponera, säger Nonny Davidsson, marknadschef på Lasingoo.
För att motivera verkstäder att prioritera arbetet med kundnöjdhet skapades begreppet Stjärnverkstad, en utmärkelse för verkstäder med minst 10 omdömen där betyget når upp till ett genomsnitt om minst 4,0 av 5 stjärnor. I dagsläget finns cirka 35 Stjärnverkstäder på Lasingoo.
HELA TOPPLISTAN
VERKSTAD | SNITTBETYG | |
---|---|---|
1 | Speedy Bilservice, Vällingby | 4,95 |
2 | Kuröds Rostskyddscenter, AD Bilverkstad Uddevalla | 4,88 |
2 | Avgassystemet AB, Vallentuna | 4,88 |
3 | Sheer Motor Center, OKQ8 Bilverkstad Södertälje | 4,86 |
4 | Autoluna AB, Göteborg | 4,81 |
5 | Speedy Bilservice Nacka | 4,80 |
6 | Speedy Bilservice Högdalen | 4,78 |
7 | Petterssons Bil & Maskinservice Göteborg | 4,77 |
8 | Ulrix Bil & Diesel, Bosch Car Service Malmö | 4,73 |
9 | Jarls Bilservice, AD Bilverkstad Helsingborg | 4,73 |
10 | Mekonomen Bilverkstad Källbäcksrydsgatan, Borås | 4,70 |
Källa: lasingoo.se. Högsta möjliga betyget är 5.
För ytterligare information, kontakta:
Nonny Davidsson, Marknadschef Lasingoo
Telefon: 072 981 99 81, E-post: info@lasingoo.se
Om Lasingoo: Lasingoo är ett branschinitiativ med fler än 2 000 anslutna bilverkstäder över hela Sverige. På lasingoo.se kan bilägare jämföra verkstäder, läsa kundomdömen och boka fordonstjänster till fast pris direkt. Lasingoo ägs gemensamt av AD-bildelar, Autoexperten, Bosch Car Service, Hedin Bil, Mekonomen Group och OKQ8.
20 juni 2017
Ladda ner pressmeddelandet (PDF)20 juni 2017
Pressmeddelande Lasingoo Sverige AB. 2017-06-20
LISTA: Stor skillnad i servicekostnader bland Sveriges mest sålda bilar 2016
Idag släpper bokningsportalen Lasingoo sin årliga genomgång av servicekostnader på de mest sålda bilmodellerna i Sverige. För andra året i rad visar det sig att den dyraste bilmodellen i genomsnitt kommer att kosta nästan dubbelt så mycket i service jämfört med den billigaste under de första sex åren, något som bilägare sällan tar med i beräkningen vid själva bilköpet.
Den data som Lasingoo har tagit fram visar hur den genomsnittliga servicekostnaden ser ut under de sex första åren för de tolv mest sålda bilmodellerna under 2016. Genomgången visar att den dyraste bilmodellen i genomsnitt kommer att kosta nästan dubbelt så mycket i service jämfört med den billigaste under de kommande åren. Datan bygger på biltillverkarnas rekommenderande servicescheman och tidsuppskattningar samt genomsnittspriser på reservdelar och verkstädernas arbetskostnad.
– För andra året i rad ser vi att priserna skiljer sig nästan dubbelt så mycket från den billigaste till den dyraste modellen. Det finns flera anledningar till att priserna varierar så mycket mellan bilmodell och bilkategori. Dels har det att göra med hur bilen är konstruerad, hur mycket olja som går åt vid ett oljebyte, hur lång tid själva arbetet tar och vilka reservdelar som krävs, säger Malin Landberg, VD på Lasingoo.
Kostnaderna är framtagna med antagandet att bilen följer genomsnittet för årlig körning om 1500 mil och följer tillverkarens rekommenderade serviceintervaller. Priserna som redovisas är genomsnittspriser för Lasingoo-anslutna verkstäder inom en 5 mils radie från Stockholm.
– Bilens servicekostnader beror självklart också på hur bilen används. Kör du kring genomsnittet eller mindre är detta ungefär vad det kostar. Överstiger du genomsnittet ordentligt kommer du behöva serva bilen oftare, vilket leder till högre kostnader. Den här datan är menad som en riktlinje för bilägarna där vi har försökt lyfta fram informationen så objektivt och transparent som möjligt, avslutar Malin Landberg.
Bifogat finns datatabell och diagram.
Datakällor:
Lasingoo
bilpriser.se
Bil Sweden
För ytterligare information, kontakta:
Nonny Davidsson, Marknadschef Lasingoo
Telefon: 072 981 99 81, E-post: info@lasingoo.se
Om Lasingoo: Lasingoo är ett branschinitiativ med fler än 2 000 anslutna bilverkstäder över hela Sverige. På lasingoo.se kan bilägare jämföra verkstäder, läsa kundomdömen och boka verkstadstjänster till fast pris direkt. Lasingoo ägs gemensamt av AD-bildelar, Autoexperten, Bosch Car Service, Hedin Bil, Mekonomen Group och OKQ8.
42626
Ladda ner pressmeddelandet (PDF)42626
Pressmeddelande Lasingoo Sverige AB. 2016-09-13
LISTA: Stor skillnad i servicekostnader bland de vanligaste bilmodellerna
Lasingoo är ett branschinitiativ med närmare 2 000 anslutna bilverkstäder över hela Sverige där bilägare kan boka olika fordonstjänster till fast pris. Nu delar Lasingoo med sig av data som visar på skillnader i servicekostnader för de mest sålda bilmodellerna i Sverige. Jämförelsen visar på stor skillnad över de första sex åren beroende på bilmodell och bilkategori.
Den data som Lasingoo har tagit fram visar på hur den genomsnittliga servicekostnaden ser ut under de sex första åren för de tio mest sålda bilmodellerna under 2015. Genomgången visar att den dyraste bilmodellen i genomsnitt kommer att kosta mer än dubbelt så mycket i service jämfört med den billigaste under de kommande åren. Datan bygger på biltillverkarnas rekommenderande servicescheman och tidsuppskattningar samt genomsnittspriser på reservdelar och verkstädernas arbetskostnad.
– Priserna skiljer sig mellan bilmodell och bilkategori av många anledningar. Det kan till exempel handla om pris och mängd olja som går åt vid ett oljebyte, hur lång tid det tar att utföra ett visst arbete eller hur ofta vissa servicearbeten ska utföras. Det är skillnader som man nog inte alltid tar in i beräkningen vid bilköpet, säger Malin Landberg, vd på Lasingoo.
Kostnaderna är framtagna med antagandet att bilen följer genomsnittet för årlig körning om 1500 mil och följer tillverkarens rekommenderade serviceintervaller. Priserna som redovisas är genomsnittspriser för anslutna verkstäder inom en 10 mils radie från Stockholm.
– Servicekostnaderna beror självklart på hur mycket bilen brukas. Kör man mycket behöver bilen servas oftare. Kör man mindre, mer sällan. Servicelampan tänds när det är dags för bilservice, vilket är en bra hjälp för bilägaren. Den här datan är en riktlinje där vi har försökt lyfta fram informationen så objektivt och transparent som möjligt avslutar Malin Landberg.
Bifogat finns datatabell samt diagram.
För ytterligare information, kontakta:
Nonny Davidsson, Marknadschef Lasingoo
Telefon: 072 981 99 81, E-post: info@lasingoo.se
Om Lasingoo: Lasingoo är ett branschinitiativ med fler än 2 000 anslutna bilverkstäder och besiktningsstationer över hela Sverige. På lasingoo.se kan bilägarejämföra verkstäder, läsa kundomdömen och boka fordonstjänster till fast pris direkt. Lasingoo ägs gemensamt av AD-bildelar, Autoexperten, BoschCar Service, Hedin Bil, Mekonomen Group och OKQ8.
14 juli 2016
Ladda ner pressmeddelandet (PDF)14 juli 2016
Pressmeddelande Lasingoo Sverige AB. 2016-07-14
LISTA: Svenska bilverkstäderna med högst betyg
Lasingoo är ett branschinitiativ med fler än 2 000 anslutna bilverkstäder och besiktningsstationer över hela Sverige där bilägare kanboka olika fordonstjänster till fast pris.Nu delar Lasingoo med sig av data från systemet som visar vilka verkstäder i Sverige som fått högst betyg av kunderna efter utfört arbete. Högst betyg av alla svenska verkstäder har Speedy Autoservice i Vällingby fått.
– Det känns helt fantastiskt. Självklart är vi väldigt stolta, sägerRaid Gergees på Speedy Autoservice iVällingby.Vi har jobbat mycket med kundnöjdhet och lärt oss att det första intrycket är väldigt viktigt. Att det är ordning och reda i mottagningen och på verkstaden. Och sen försöker vi alltid att vara positiva och glada, det kostar inget. Vi vet att vi får många kunder genom attmänniskor berättar om sitt senaste besök hos oss, men det här är ett bevis på att vår satsning på kundnöjdhet ger resultat, avslutar Raid.
Malin Landberg på Lasingoo menar att det kan vara mycket värdefullt att ta del av andras erfarenheter inför valet av bilverkstad vid till exempel reparation eller service.
– Omdömen från andra konsumenter tillför ett stort värde eftersom man köper den här typen av tjänst relativt sällan, säger Malin Landberg, VD på Lasingoo i Sverige. Många bilägare upplever att dom har låg kunskap vad gäller bilen, service och reparationer. Vår förhoppning är att vi genom de samlade kundbetygen ska bidra till att göra valet av verkstad lite enklare för människor.
HELA TOPPLISTAN
VERKSTAD | SNITTBETYG | |
---|---|---|
1 | Speedy Autoservice, Vällingby | 4,93 |
2 | Autoluna, Meca Göteborg | 4,89 |
3 | Avgassystemet, AD Bildelar Bromma | 4,83 |
4 | Hällstorps Bilverkstad, Meca Jönköping | 4,80 |
5 | Johansson Car Service AB, BDS Stockholm | 4,77 |
6 | Ulrix Bil & Diesel, Bosch Car Service Malmö | 4,75 |
7 | Hogmalms, BDS Göteborg | 4,69 |
8 | Svensk Bilvård, Autoexperten Uppsala | 4,64 |
9 | Automekano, Bosch Car Service Göteborg | 4,60 |
10 | Bilproffsen, AD Bildelar Malmö | 4,55 |
Källa: lasingoo.se. Högsta möjliga betyget är 5.
För ytterligare information, kontakta:
Nonny Davidsson, Marknadschef Lasingoo
Telefon: 072 981 99 81, E-post: info@lasingoo.se
Om Lasingoo: Lasingoo är ett branschinitiativ med fler än 2 000 anslutna bilverkstäder och besiktningsstationer över hela Sverige. På lasingoo.se kan bilägarejämföra verkstäder, läsa kundomdömen och boka fordonstjänster till fast pris direkt. Lasingoo ägs gemensamt av AD-bildelar, Autoexperten, BoschCar Service, Hedin Bil, Mekonomen Group och OKQ8.
11 maj 2016
Ladda ner pressmeddelandet (PDF)11 maj 2016
Pressmeddelande Lasingoo Sverige AB. 2016-05-11
Varannan känner oro inför verkstadsbesöket
En undersökning genomförd av Lasingoo under april månad visar att nästan varannan svensk är orolig för
att betala ett överpris då de lämnar in bilen på verkstad. Trots det kontaktar bara en av tio svenskar flera
verkstäder inför sin service eller reparation. Samtidigt som statistik visar att priser kan variera stort mellan
olika verkstäder.
– 41 procent säger att de är oroliga för att betala för mycket då de lämnar in sin bil på verkstad, och det
är en av faktorerna till att över 60 procent också väljer samma verkstad som förra gången, utan att
jämföra till exempel kundbetyg eller priser. Det är stor skillnad mot hur vi idag bokar hotell, hittar resor
och jämför allt ifrån barnvagnar till TV-apparater, säger Malin Landberg, VD på Lasingoo i Sverige.
Det här vill branschinitiativet Lasingoo, som driver digitalisering av verkstadsbranschen, råda bot på.
Undersökningen från Lasingoo visar dock också att priset är långt ifrån det viktigaste när vi bokar
bilservice.
– Man verkar vara beredd på att betala för att att serva eller reparera bilen, men man vill inte bli
överraskad och känna sig lurad. Bemötande, garantier och kompetens är det som värderas högst. Ett
lågt pris kommer först på en sjunde plats då konsumenter själva får ange vad som är viktigt för dem,
säger Malin Landberg.
Malin Landberg, VD
Telefon: 070-995 08 77
E-post: malin.landberg@lasingoo.com
Lasingoo är ett branschinitiativ med fler än 2 000 anslutna bilverkstäder och besiktningsstationer över hela Sverige. På
lasingoo.se kan bilägare jämföra verkstäder, läsa kundomdömen och boka fordonstjänster till fast pris direkt. Lasingoo ägs gemensamt
av AD-bildelar, Autoexperten, Bosch Car Service, Hedin Bil, Mekonomen Group och OKQ8.
Om Lasingoo: Lasingoo är ett branschinitiativ med fler än 2 000 anslutna bilverkstäder och besiktningsstationer över hela Sverige. På
lasingoo.se kan bilägare jämföra verkstäder, läsa kundomdömen och boka fordonstjänster till fast pris direkt. Lasingoo ägs gemensamt
av AD-bildelar, Autoexperten, Bosch Car Service, Hedin Bil, Mekonomen Group och OKQ8.
Informationsfilmen visar hur enkelt du hittar en bilverkstad nära dig. Jämför verkstäderna på tidigare kunders omdömen, nästa bokningsbara tid, läge och pris innan du bokar online i lugn och ro.
Klicka på bilden för att se den i sitt fulla format. Klicka på ladda ner om du vill spara bilden.
Lasingoo.se erbjuder en transparens som branschen tidigare saknat. Med hjälp av vår teknik räknar vi fram fasta priser på servicetjänster som du tidigare endast kunnat få över disk hos bilverkstaden. Det gör det möjligt för dig att ta del av information på ett smidigare sätt så att du redan innan ditt verkstadsbesök har ordning på vad ett specifikt arbete kommer att kosta.